خوش آمدید (بروز رسانی 24 دی 91)

                                                 بسم الله الرحمن الر حیم                                               

امام صادق علیه السلام:
کربلا از خاک بیت المقدس است.
جستجو: برای جستجوی پست مورد نظر، حتما از مرورگر زیر استفاده کنید:

مثل: تست فیزیک

اطلاعات بیشتر

[Image]

ورژن جدید، بـــزودی...


 
در اين وبلاگ


یا امام رضا (علیه السلام)


تغییر ورژن فورتست - سرعت بالاتر - عملکرد بهتر

در حال ساخت سایت جدید به نام "سرسرا" هستیم.

اطلاعات بیشتر، بزودی...

ایمیل فورتست به آدرس زیر تغییر کرد:

MANAGER4TEST@OUTLOOK.COM

محصولات فروشگاه:

مجموعه نرم افزار های اندروید

بازی اورجینال Pes 2013

ساعت مچی ck

دیگر محصولات

بانک تست فورتست - نمونه سوالات امتحان مبانی رایانه - ریاضی فیزیک 3

بانک تست فورتست - نمونه سوالات تست و امتحان درس مبانی رایانه پایه سوم ریاضی فیزیک

1

 جاهای خالی را با عبارات صحیح پرکنید.

  1. اطلاعات اولیه مورد نیاز ، پیش از انجام عملیات .................... نامیده می شود.
  2.  عملیات ریاضی و منطقی که روی داده ها بر اساس دستورالعمل ها انجام می شود تا خروجی مطلوب تولید شود ....................... نامیده می شود.
  3.  داده های پردازش شده ......................  نامیده می شود.
  4. به سه مرحله ی «دریافت ورودی » ، «پردازش» و « خروج اطلاعات » ، ............................  داده می گویند.

2

 یک مثال از پردازش داده در زندگی روزمره ی خود بیابید و مراحل واجزای پردازش را در آن ها مشخص کنید.

3

  مراحل پردازش  را برای هریک از موارد زیر مشخص کنید.

  1.   انتخاب نماینده ی کلاس بر اساس رأی گیری .
  2.  استفاده از ماشین حساب برای نجام یکی از اعمال ریاضی.
  3.  استفاده از دستگاه سنجش میزان قند خون .

4

 عبارات زیر کدام درست و کدام نادرست است.

  1.  امروزه استفاده از ریز رایانه ها بسیار رایج است .
  2.  دستورالعمل « مقایسه کن » یک دستورالعمل محاسباتی است.
  3.  طبقه بندی رایانه ها معمولاً بر اساس قدرت پردازش آن ها صورت می گیرد.
  4.  ابر رایانه ها بسیار گران قیمت اند و لازم است در شرایط دمایی کنترل شده ای نگهداری شوند.
  5.  رایانه های بزرگ نسبت به کاربردشان در اندازه یها مختلف ساخته می شوند.
  6.  ابر رایانه ها سریع ترین و گران ترین نوع رایانه هستند.

5

 گزینه ی صحیح را انتخاب کنید.

  1.   به کمک رایانه می توان :

                                 أ‌-         اعداد را جمع کرد                          پ ارتباط بی سیم برقرار کرد

                               ب‌-       یک لیست را مرتب کرد                 ت همه ی موارد           

  1.  برای پیش بینی وضع هوا و کاربرد های فضایی از ....................  ا ستفاده می شود.

                                 أ‌-          ریز رایانه ها                                پ ابر رایانه ها

                               ب‌-        رایانه های بزرگ                          ت رایانه های رومیزی

  1.  این رایانه برای اشخاصی که می خواهند در حین سفر از رایانه استفاده کنند مناسب است.

                                 أ‌-          رایانه های کیفی                          پ رایانه های جیبی

                               ب‌-        ریز رایانه ها                                ت ریز کنترل کننده ها

6

 تفاوت ها ی بین رایانه های رومیزی و قابل حمل را بنویسید.

7

 مزیت رایانه های رومیزی نسبت به رایانه های کیفی چیست؟

8

 مزیت رایانه های کیفی  نسبت به رایانه های رومیزی چیست؟



منبع: معلمـ گفت

شهر شیراز

تاریخچه


در افسانه ها آمده است كه شيراز فرزند تهمورس (از پادشاهان سلسله پيشداديان) شهر شيراز را تأسيس كرد و نام خود را بدان بخشيد. به روايتي ديگر، نام اين ديار، "شهرراز" بوده كه به اختصار شهر از و شيراز خوانده شده است.

در حالي كه بر اساس تحقيقات "تدسكو" شيراز به معناي مركز انگور خوب است، "ابن حوقل"، جغرافي دان مسلمان قرن چهارم هجري، علت نامگذاري شيراز شباهت اين سرزمين به اندرون شير مي داند، چرا كه به قول او عموما" خواربار نواحي ديگر بدانجا حمل مي شد و از آنجا چيزي به جايي نمي بردند. و بالاخره بنا به نوشته كتاب "صورالاقاليم"، از جهت وجود دام هاي بسيار در دشت شيراز، آنجا را "شيرساز" ناميده اند.باري، بيش از هر چيز نام زيبا و سحرانگيز شيراز كه واژه اي فارسي است، بهترين گواه بر اين باور است كه برخلاف پندار پاره اي از جغرافي دانان مسلمان، تأسيس اين شهر به قرن ها قبل از ورود اسلام به ايران باز مي گردد، شيراز، هم اكنون نيز در محل تقاطع مهمترين راه هاي ارتباطي شمال به جنوب و شرق به غرب كشور است و اين موقعيت در ادوار قبل از اسلام شاخص تر بوده، چرا كه در عهد هخامنشيان، شيراز بر سر راه شوش (پايتخت هخامنشي) به تخت جمشيد و پاسارگاد بوده و در عهد ساسانيان راه ارتباطي شهرهاي بسيار مهمي چون بيشابور و گور با استخر، از جلگه شيراز مي گذشت. در نتيجه مسلم است كه چنين محل حاصلخيز و خوش آب و هوايي كه در تقاطع مسيرهاي مهمي كه برشمرده شد، قرار داشته، هرگز خالي از آبادي و سكنه نبوده است. وجود آثار قديمي مانند قصر ابونصر در حوالي شيراز كه قدمت آن به دوره اشكانيان مي رسد و نقوش برجسته برم دلك، (در چندكيلومتري شرق قصر ابونصر) كه از آثار دوره ساساني است و قلعه بزرگ بندر (فهندر، پهندر، قهندز، كهندژ) در سمت شرق تنگ سعدي و چند نقش برجسته در دهكده گويم در چهار فرسنگي شمال غرب شيراز و همچنين پيدا شدن سكه هايي در ضمن حفاري هاي قصر ابونصر، كه بر آنها با خط پهلوي نام شيراز نقش بسته است، جملگي بر وجود شهر يا بلوكي به نام شيراز، در همين محل در دوران قبل از اسلام دلالت دارد.

علاوه بر آنچه گفته شد، كاوش هاي باستان شناسي در تخت جمشيد، به سرپرستي كامرون در سال 1314 ه.ش، به پيدايش خشت نبشته هايي انجاميد كه بر روي چند فقره از آنها نام شيراز مشخص بود. بدين ترتيب مي توان احتمال داد، اين وادي كه در عهد رونق تخت جمشيد، آبادي كوچكي بيش نبوده است، بعد از انهدام پايتخت هخامنشيان، سمندروار از دل خاكستر آن ديار برپا خاسته است.


نمای کلی


شیراز یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان فارس است. شیراز یکی از مراکز صنعتی، تجاری و گردشگری ایران می باشد. تولیدات این شهر شامل نساجی، پتروشیمی، سیمان، شکر، صنایع دستی و ... میباشد. وجود مقبره ی حضرت امام زاده شاه چراغ در آنجا به عنوان یکی از امام زادگان بزرگ مدفون در شیراز باعث شده تا این شهر به عنوان سومین شهر مذهبی ایران پس از قم ومشهد قرار گیرد.

از دیرباز نام شیراز با شعر و ادب پارسی گره خورده است. ظهور شاعران بزرگی از این خطه و وجود آرامگاه دو بزرگ شعر و ادب پارسی از دلایل این ارتباط است. آرامگاه  شاعر بزرگ، خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی در حافظیه شیراز و آرامگاه شیخ اجل، سعدی شیرازی، استاد سخن فارسی در سعدیه آن شهر، سالانه ادب دوستان و. گردشگران زیادی را روانه شیراز میکند.

شیراز با بیش از 2000 سال قدمت، یکی از شهر های تاریخی ایران محسوب میشود. وجود تخت جمشید و پاسارگاد در نزدیکی این شهر، داشتن موقعیت مناسب ارتباطی  و پایتختی در زمان حکومت زندیه، باعث شده تا آثار و بناهای تاریخی زیبا و چشم نوازی از دوره های تاریخی مختلف بویژه دوره ی صفوی و زندیه در

شهر بجای بماند.


جاذبه های گردشگری


تخت جمشید، پاسارگاد، آستان مقدس حضرت امامزاده شاه چراغ(ع)،مسجد وکیل،آرامگاه حافظ و سعدی و خواجوی کرمانی، موزه ی پارس ، کاخ فیروز آباد، ارگ کریمخانی، آرامگاه شاه شجاع، باغ ارم،آبشار مارگون، آتشکده ها و ...


دانشنامه فورتست - باتومی گرجستان

شهر باتومی(batumi)

باتومی شهر بندری گرجستان در کرانه دریای سیاه است.

باتومی شهر تاریخی ایست که به نظر میرسد قدمت آن به قرن 4 قبل از میلاد میرسد.

این شهر تاریخی مدتی در تصرف هخامنشیان بوده و مدتی نیز زیر سلطه امپراتور روم شرقی.

مسلمانان، عثمانی ها،کمونیست ها  و روس ها نیز دیگر قدرتهایی بوده اند که زمانی باتومی را در قلمرو خود داشته اند. اگر چه انگلیس هم در قرن 20 نیرو های خود را برای مدتی در این شهر وارد کرد. هم اکنون باتومی جزئی از خاک جمهوری گرجستان میباشد.

این شهر 180000 نفری توریستی، دارای آب و هوای معتدل و نیمه گرمسیری است. سالانه تعداد زیادی گردشگر وارد این شهر زیبا میشوند.

مکان های توریستی و دیدنی باتومی

 ساحل دریا، بلوار اصلی شهر، برج ساعت، فواره نپتون، میدان اروپا، مسجد عزیزیه از مکان های دیدنی باتومی میباشد


منابع:

فورتست

www.batumi.ge

www.gorjiran.com

 

دانشنامه فورتست - چای

(tea)چای  

چای نوشیدنی گیاهی ایست که اصل آن به چین و آسیای جنوب شرقی باز می گردد. قدمت استفاده از آن نامشخص است اما به نظر میرسد که از زمان های بسیار دور از آن استفاده میشده است.

گیاه چای، درختچه ایست دایمی و همیشه سبز، ارتفاع این بوته (درختچه) گاهی به 8 متر نیز میرسد. این گیاه برای رشد به آب و هوای نسبتا گرم و مرطوب نیاز دارد. مناطقی مانند :سیلان،اندونزی ،قفقاز، شمال ایرا ن و...

نام این گیاه در گویش چینی جنوبی چای و در گویش چینی شمالی به صورت تی تلفظ می‌شد و هردو تلفظی از یک واژه یگانه در چینی قدیم هستند امروزه در زبان فارسی نیز تقریبا با همان تلفظ چای خوانده می شود.

 چای انواع مختلفی دارد که نام هریک متناسب با رنگ آن است؛ مانند چای سیاه، چای سفید و چای سبز. شاید بتوان گفت بسیاری از چای‌های جهان ریشه ایرانی دارند.اما امروزه آنچه به عنوان چای ایرانی شناخته می شود، چای شمال ایران به ویژه منطقه لاهیجان است

چیدن برگ های سبزو جوان گیاه به وسیله دست انجام می گیرد و سپس برای آماده سازی به کارخانه تحویل داده می شود و در کارخانه طی عملیاتی، این برگ های جوان و سبز تبدیل به چای سیاه می شوند

چای از طریق دم کردن قابل استفاده میباشد.

برای معطر کردن چای می توان به آن مقداری گل یاس، گل سرخ، گل بهار نارنج، نعنا، هل، لیمویخشک یا تازه، چند پر زعفران( بسته به علاقه و ذائقه ) را به صورت ترکیبی یا به تنهایی اضافه کرد.

 



منابع:

فورتست

تبیان

دانشنامه فورتست - امام علی علیه السلام (امام اول شیعیان)

 حضرت علي(ع) فرزند ابوطالب ده سال پيش از بعثت متولد شد و پس از شش سال در اثر قحطي که در مکه اتفاق افتاد بنا به در خواست پيغمبر اکرم (ص) از خانه پدر به خانه پسر عموي خود يعني پيامبر منتقل گرديد و تحت سرپرستي و پرورش مستقيم آن حضرت درآمد. پس از چند سال که پيغمبر اکرم (ص) به موهبت نبوت نايل شد و براي نخستين بار در (غار حرا) وحي آسماني به وي رسيد وقتي که از غار رهسپار شهر و خانه خود شد , شرح حال را فرمود ,  علي (ع) به آن حضرت ايمان آورد و باز در مجلسي که پيغمبر اکرم (ص) خويشاوندان نزديک خود را جمع و به دين خود دعوت نموده فرمود:

((نخستين کسي که از شما دعوت مرا بپذيرد خليفه و وصيه و وزير من خواهد بود , تنها کسي که از جاي خود بلند شد و ايمان آورد علي (ع) بود و پيغمبر اکرم (ص) ايمان او را پذيرفت و وعده هاي خود را درباره اش امضا نمود و از اين روي علي (ع) نخستين کسي است در اسلام که ايمان آورد و نخستين کسي که هرگز غير خداي يگانه را نپرستيد)).

  علي (ع) پيوسته ملازم پيغمبر (ص) بود تا آن حضرت از مکه به مدينه هجرت نمود و در شب هجرت نيز که کفار خانه آن حضرت را محاصره کرده بودند و تصميم داشتند آخر شب به خانه ريخته و آن حضرت را در بستر خواب قطعه قطعه نمايند , علي (ع) در بستر پيغمبر اکرم (ص) خوابيده و آن حضرت از خانه بيرون آمده رهسپار مدينه گرديد و پس از آن حضرت مطابق وصيتي که کرده بود , امانتهاي مردم را به صاحبانش رد کرده , مادر خود و دختر پيغمبر را با دو زن ديگر برداشته به مدينه حرکت نمود.

در مدينه نيز ملازم پيغمبر اکرم (ص) بود و آن حضرت در هيچ خلوت و جلوتي علي را کنار نزد و يگانه دختر محبوب خود فاطمه را به وي تزويج نمود و در موقعي که ميان اصحاب خود عقد اخوت مي بست او را برادر خود قرار داد.

علي در همه جنگها که پيغمبر اکرم شرکت فرموده بود حاضر شد جز جنگ تبوک که آن حضرت او را در مدينه به جاي خود نشانيده بود و در هيچ جنگي پاي به عقب نگذاشت و از هيچ حريفي روي نگردانيد و در هيچ امري مخالفت پيامبر (ص) را نکرد چنانچه آن حضرت فرمود:

((هرگز علي از حق و حق از علي جدا نمي شود)).

علي (ع) در روز رحلت پيامبر اکرم 33 سال داشت و با اينکه در همه فضايل ديني سرآمد و در ميان اصحاب پيغمبر ممتاز بود به عنوان اينکه او جوان است و مردم به واسطه خون  هاي که در جنگها پيشاپيش پيامبر اکرم (ص) ريخته با وي دشمنند از خلافت کنارش زدند و به اين ترتيب دست آن حضرت از شئونات عمومي به کلي قطع شد وي نيز گوشه خانه را گرفته به تربيت افراد پرداخت و 25 سال که زمان سه خليفه پس از رحلت پيامبر اکرم(ص) بود گذرانيده و پس از کشته شدن خليفه سوم مردم با آن حضرت بيعت نموده و به خلافت برگزيدند.

آن حضرت در خلافت خود که تقريبا 4 سال و 9 ماه طول کشيد سيرت پيامبر اکرم (ص) را داشت و به خلافت خود صورت نهضت و انقلاب داده به اصلاحات پرداخت و البته اين اصلاحات به ضرر برخي از سودجويان تمام مي شد و از اين رو عده اي از صحابه که پيشاپيش آنها عايشه , طلحه ,  زبير و معاويه بودند خون خليفه سوم را دستاويز قرار داده سر به مخالفت برافراشتند و بناي شورش و آشوب گري گذاشتند.

آن حضرت براي خوابانيدن فتنه جنگي با عايشه و طلحه و زبير در نزديکي بصره کرد که به جنگ جمل معروف است و جنگي با معاويه در مرز عراق و شام کرد که به جنگ صفين معروف است و يک سال و نيم ادامه داشت و نيز جنگي با خوارج در نهروان کرد و به جنگ نهروان معروف است . به اين ترتيب در ايام خلافت خود بيشتر مساعي آن حضرت صرف رفع اختلافات داخلي بود و پس از گذشت زمان کوتاه سحر روز نوزدهم ماه رمضان سال چهلم هجري در مسجد کوفه در سر نماز به دست ابن ملجم ملعون که از خوارج بود ضربتي خورده و در شب بيست و يکم همان ماه به شهادت رسيد.


منبع: imamali.com


ویروس جدید ( Here you have it )، مراقب باشید

قابل توجه کلیه کسانی که با اینترنت سروکار دارند، مثل یاهو،هات میل و آ او ال. ممکن است ایمیلی معمولی و به ظاهر بیخطر با موضوع  Here you have it به شما برسد. اگر آن نامه را باز کنید یک پیام روی صفحه مانیتور ظاهر می شود که نوشته "حالا دیگر دیر ست.
زندگی شما دیگر زیبا نیست
". البته این متن به انگلیسی و به این صورت ظاهر می شود
Your life is no longer beaytiful

پس از آن تمامی اطلاعات و هرآنچه در کامپیوتر دارید از بین می رود و فرستنده ایمیل به نام، ایمیل و رمز عبور شما دست پیدا می کند. این یک ویرس جدید  است که از عصر روز شنبه در شبکه اینترنت در حال چرخش است. آ او ال وجود این ویروس را تائید کرده و ویروس یاب های موجود قادر به دفع این ویروس نیستند.
این ویروس توسط یک هکر که خود را مالک زندگی می نامد ساخته شده است.                
 
مراقب باشید!!!                                                 

اسنوپس نیز این گزارش را تائید کرده است. لینک زیر متعلق به اسنوپس  می باشد.

http://www.snopes.com/computer/virus/hereyouhave.asp

نمونه سوالات تست شیمی مبحث تخریب لایه اوزون

تست شیمی / تخریب لایه اوزون

عامل اصلي تخريب لايه ي اوزون، ............... است كه در لايه ي ............... به وقوع مي پيوندد.
1) جذب پرتوهاي پرانرژي و خطرناك فرابنفش خورشيد - استراتوسفر
2) واكنش هاي ناشي از حضور كلروفلوئوروكربن ها -تروپوسفر
3) جذب پرتوهاي پرانرژي و خطرناك فروسرخ خورشيد - تروپوسفر
4) واكنش هاي ناشي از حضورها cfcها - استراتوسفر


ج گزینه 4 :عامل اصلي تخريب لايه ي اوزون، واكنش هايي است كه در وقوع آن ها كلروفلوئوروكربن ها مشارکت دارند.در لاي هي استراتوسفر، مولكو لهاي اوزون به جاي جذب پرتوهاي پرانرژي و خطرناك فرابنفش، با ات مهاي كلر حاصل از شكسته شدن ملکول های CFC وارد واکنش شده و از بین می روند
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

كدام عبارت در مورد فريون 11 نادرست است؟
1) يكي از پركاربردترين كلروفلوئوروكربن ها است.
2) مولكولي قطبي با ساختار چهاروجهي است.
3) در ساختار آن يك اتم كلر وجود دارد.
4) اطراف اتم مركزي آن، چهار قلمرو الكتروني وجود دارد.

ج گزینه3
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

كدام مقايسه در مورد فريون 11 و فريون 12 نادرست است؟
1) هر دو مولكول در واكنش هاي مربوط به تخريب لايه ي اوزون مشاركت دارند.
2) هر دو مولكول قطبي بوده و در ساختار آن ها يك اتم كربن وجود دارد.
3) در ساختار هر دو مولكول، 12 جفت الكترون ناپيوندي وجود دارد.
4) تعداد اتم هاي كلر موجود در فريون 12 بيش تر از فريون 11 است

ج گزینه 4:تعداد اتم های کلر موجود در فریون-12 کم تر از فریون-11 است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


شيمي دان ها نشان داده اند كه در فرايند تخريب لايه ي اوزون، مولكول هاي اوزون در واكنش هاي شيميايي جديدي درگير مي شوند كه به دليل
حضور ............... حاصل از شكسته شدن مولكول هاي ............... به وقوع مي پيوندند.
1)مولكول هاي كلر-CFC
2) مولكول هاي فلوئور - كلروفلوئوروكربن ها
3) اتم هاي كلر-كلروفلوئوروكربن ها
4) اتم هاي فلوئور -CFC

ج گزینه3: تخريب مولكو ل هاي اوزو ن در لاي هي استراتوسفر، به دليل حضور ات م هاي كلر (نه مولكو ل هاي كل ر!) حاصل از شكسته شدن مولكول هايCFC صورت میگیرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در فرايند تخريب لايه ي اوزون ، .......... حاصل از شكست ه شدن مولكو ل هاي CFC با .......... واكنش داده و تركيب بسيار واكنش پذير .......... راتوليد مي كنند.

1) اتم هاي كلر - مولكول هاي اوزون -ClO
2) مولكول هاي كلر - مولكول هاي اكسيژن حاصل از تجزيه ي مولكول هاي اوزون-Cl2O
3) اتم هاي كلر - مولكول هاي اوزون-Cl2O
4) مولكول هاي كلر - مولكول هاي اكسيژن حاصل از تجزيه ي مولكول هاي اوزون-ClO

ج گزینه 1: اتم هاي كلر حاصل از شكستن مولكو ل هاي CFCبا مولكو لهاي اوزون واكنش داده و كل ر مونواكسيد را توليد مي كنند كه بسيار واكنش پذير است.


انتشار یافته در انجمن فورتست توسط abi_anari_4
منبع : کتاب خیلی سبز / شیمی 3

دانشنامه فورتست - قرآن کریم(قرآن مجید - نور)

 قرآن کریم(نور)

 

 

قرآن کتاب مقدس و آسمانی دین اسلام است. قرآن به واسطه جبرئیل (وحی) بر پیامبر اسلام محمد صلوات الله علیه و آله نازل گردید. این کتاب مقدس یکی از معجزات رسول اکرم (ص) میباشد.

 

محتوای قرآن شامل موضوعاتی از قبیل توحید، نبوت، آفرینش آسمانها و زمین، اشاره به شرایع و کتب پیشین، شگفتی های آفاق و انفس، بحث درباره شیطان و جن و موضوع معاد و مسائل پس از آن و بهشت و دوزخ و دنیا و آخرت، احکام اخلاقی، احکام فقهی و وعظ و پند و قصص انبیاء و اقوام گذشته و عبرت از اینها و وصف فرشتگان و وصف انسانها و اعمال آنها و ... میباشد.

 

آیات این کتاب مقدس به دو مرتبه بر حضرت محمد مصطفی(صلوات الله علیه و آله) نازل گردید. یک مرتبه به طور اجمال بر قلب (فوای دراکه) پیامبر اسلام در یکی از  شبهای(لیلة القدر) ماه رمضان، و یک مرتبه هم هم بطور تفصیل و تدریج در طول 23 سال دوران پیغمبری آن حضرت فرود آمده است.

 

تعداد کل کلمات قرآن 77807 کلمه و 3820686 آیه و 114 سوره و 30 جزء میباشد .

 

 

آیات قرآنی به مکی و مدنی یعنی آیاتی که در مکه و حوالی آن و مدینه و اطراف آن نازل شده است و به محکم و متشابه یعنی آیاتی که معنای آن واضح و بدون ابهام و آیاتی که معنای باطنش در ظاهر، واضح نیست و ناسخ و منسوخ یعنی آیاتی که یکی از احکام آیات قبل خود را نسخ کرده و آیات منسوخ یعنی احکام آیاتی که توسط آیه بعد از خود نسخ شده اند، تقسیم شده اند.


نور، فرقان، حکیم، مجید، از اسما و اوصاف قرآن میباشد


منابع:
فورتست
quran-iran.blogfa.com
تبیان


english 4test

...Coming Soon

دانشنامه فورتست - پتر کبیر (پتر اول)

 پتر کبیر

پتر اول (متولد 9 ژوئن 1672 در مسکو ) یکی از معروفترین تزار های روسیه می باشد. اصلاحات او بسیار مشهور است. او خواستار روسیه ای بزرگ و قدرتمند بود.

تشکیل نیروی دریایی قدرتمند، تجدید سازمان ارتش بر اساس استاندارد های غربی(اروپایی) از اقدامات مهم وی در این زمینه میباشد.

 

الکسیس، پدر پتر و تزار روسیه در سال 1676 در گذشت، بعد از او چند سالی تئودور، برادر ناتنی و بزرگتر پتر به حکومت رسید اما به دلیل بیماری جان باخت(1682). بعد از تئودور سوم هم مدتی روسیه به طور مشترک توسط پتر و ایوان(دیگر برادر نا تنی او که بیماری عقب ماندگی ذهنی داشت) اداره میشد.

 

پتر برای قدرمند کردن و توسعه روسیه تلاش بسیاری کرد. تشکیل نیروی دریایی، تجدید تشکیلات ارتش و قدرتمند ساختن آن، تمرکز در توسعه ی علم و آموزش عمومی، تاسیس اولین روزنامه و ... از اقدامات مهم او میباشد.

 

پتر کبیر قدی بنلد و صدایی خشن داشت، سریع راه میرفت و خشن بود. دین پتر مسیحت ارتدوکس بود. او به کسب علم و صنعت علاقه داشت.

پتر اول دو بار ازدواج کرد، پسر ارشد او الکسیس، از کشور فرار کرد. پس از دستگیری، الکسیس به جرم  توطئه بر علیه امپراتور(پتر کبیر) به اعدام محکوم شد اما قبل از اعدام درگذشت(احتمالا به علت شدت شکنجه ها).

 

جنگ او با عثمانی ها و ایجاد صلح نامه با آنها، جنگ با سوئدی ها( نبرد پولتاوا ) و کسب پیروزی، از جنگ های زمان پتر کبیر میباشد. بعد از کسب پیروزیهایی از اطرافیان به وی لقب کبیر پیشنهاد شد، پتر نیز با سر تکان دادنی قبول کرد. از آن پس به پر اول، پتر کبیر نیز می گویند.

شهر سن پطرزبورگ، به دستور پتر کبیر تاسیس شد که بعد ها به یکی از شهر های بزرگ جهان تبدیل گردید.

 

پتر علاقه ی زیادی به فرهنگ غرب داشت و گمان میکرد علت عقب ماندگی روسیه از اروپاییان  به علت تغاوت فرهنگ و نوع زندگی آنها میباشد، از این رو برای غربی کردن روسیه بسیار تلاش کرد. فرمان معروف او، فرمان ریش میباشد که بیانگر این موضوع است.

 

پتر کبیر به تاریخ 7 فوریه 1725 در گذشت و در کلیسای جامع سن پیتر در سن پترزبورگ به خاک سپرده شد.  

 

 


منابع:

فورتست

historylearningsite.co.uk

 biography.com

نمونه سوالات امتحانی نهایی - آمار و مدلسازی دوم دبیرستان همرا پاسخ

نمونه سوالات امتحان خردادماه  - درس آمار و مدلسازی همراه با پاسخ

(برای مشاهده ی بهتر تصاویر بعد از راست کلیک رو هر تصوی View image را انتخاب کنید)


[Image]

[Image]

[Image]


منابع:

MOKHS.COM

دانشنامه فورتست - قسطنطنیه ( استانبول - اسلامبول )

قسطنطنیه(تاسیس: 330 میلادی در امپراتوری بیزانس) پایتخت امپراتوری های روم شرقی و عثمانی بوده است.


فتح قسطنطنیه توسط عثمانی

شهر قسطنطنيه پايتخت امپراتوري بيزانس بود كه بيش از 1000 سال از تاسيس آن مي گذشت.

زماني امپراتوري بيزانس در اوج قدرت خود بود و بخش هاي وسيعي از اروپاي شرقي ، آسياي صغير و ارمنستان را تحت تصرف خود داشت ، اما با گذشت قرن ها اين امپراتوري رو به زوال نهاد ، به طوري كه قلمروي امپراتوري بيزانس محدود به شهر قسطنطنيه و مناطق پيراموني آن شد.

هنگامي كه عثماني ها از تنگه بسفر عبور كرده و بخش اعظم شبه جزيره بالكان را تصرف كردند ، سقوط قسطنطنيه ديگر غيرقابل اجتناب بود.

اين شهر كاملا در ميان متصرفات عثماني ها محاصره شده و در انزوا قرار گرفته بود(در زمان سلطان بایزید). اما به دلایلی سقوط قسطنطنیه نیم قرن به تاخیر افتاد.

 

سرانجام محاصره نهايي قسطنطنيه توسط ارتش سلطان محمد دوم كه حدود 500 هزار سرباز و يك ناوگان قدرتمند دريايي بود ، آغاز گرديد.

كنستانتين يازدهم امپراتور بيزانس كه نيروي اندكي براي دفاع در اختيار داشت در پشت استحكامات شهر به انتظار نشست تا از غرب به كمك او بشتابند.

سلطان محمد دوم به كمك توپ هاي خود شهر قسطنطنيه و استحكامات آن را بمباران كرد

.

در روز 29 مه سال 1453 ميلادي شهر قسطنطنيه پايتخت امپراتوري هزار ساله بيزانس توسط سلطان محمد فاتح، سلطان عثماني تصرف شد و عمر 1000 ساله امپراتوري بيزانس پايان يافت

.

این شهر  از آن پس به نام اسلامبول(شهر اسلام = استانبول امروزی) نامیده شد و سلطان محمد نیز به دلیل این فتح مهم لقب فاتح گرفت.

این فتح مبدا قرون جدید در اروپا شناخته شد.


استانبول در قرن 20

استانبول بعد از جنگ جهانی اول (1918-1923) در اختیار نیروهای متفقین بود.  بعد از عزل آخرین سلطان عثمانی، سلطان مخلوع پایتخت ترکیه آنکارا شد.


استانبول محل اتصال دو قاره ی اروپا و آسیاست. در مرکز این شهر تنگه ی بسفر قرار دارد. این شهر همچنین از لحاظ گردشگری، فرهنگی و تاریخی و ... جز مناطق مهم اروپاست.

 (تاریخ- جغرافیای سیاسی)


منابع:

فورتست

اینفو پلیز

جام جم آنلاین

دانشنامه فورتست - خواجوی کرمانی

 

کمال الدین ابوالعطا محمود بن علی از خواجگان کرمان بود.

خواجوی کرمانی چهره ی ادبی قرن هشتم (وفات: 750 هـ.ق) بعد از سعدی و قبل از حافظ ظهور کرد. این اتفاق از جهت الهام گیری و الهام بخشیبرای این شاعر و عارف کرمان در خور توجه است امام به لحاظ آنکه مقام  و منزلت ادبی و شاعرانه خواجه در برابر دو چهره ی درخشان ادب فارسی رنگ باخته است می تواند برای او ناخجسته باشد.

 

خواجوی کرمانی به دلیل هنر نمایی هایش در عالم شعر به "نخل بند شاعران" مشهور گردیده است.

در زمانی با حافظ دوستی و ارتباط نزدیک داشته است.

در" تنگ الله اکبر" مشرف به دروازه قرآن کنونی شیراز  به خاک سپرده شد.

از او علاوه بر دیوان آثار منثورش ، اثر منظوم "شش مثنوی" نیز به جا ماده است که شامل : سام نامه، همای وهمایون، گل و نوروز، روضة الانوار، کمال نامه و گوهرنامه میباشد.

 

 

 غزلی از خواجوی کرمانی

راه بی پایان عشقت را نیابم منزلی
قلزم پر شور شوقت را نبینم ساحلی
نیست در دهر این زمان بی گفت و گویت مجمعی
نیست در شهر این نفس بی‌جست و جویت محفلی
مهر رویت می‌نهد هر روز مهری بر لبی
چشم مستت می‌زند هر لحظه تیغی بر دلی
چون کنم قطع منازل بی‌گل ر
لاله‌زاری گردد از خون دلم خسار توهر منزلی
بر سر کوی غمت هر جا که پایی می‌نهم
بینم از دست سرشک دیده پایی در گلی
رنگ رخسارت نمی‌بینم ببرگ لاله‌ئی
بوی گیسویت نمی‌یابم ز شاخ سنبلی
کی بدست آید گلی چون آن رخ بستانفروز
یا سراید در چمن مانند خواجو بلبلی

 

 

(ادبیات)

دانشنامه فورتست - کروکی (نقشه های ذهنی)

 

کروکی ها نقشه های بزرگ مقیاسی هستند که معمولا برای مشخص کردن مکان مورد نظر در یک محله و کوچه ترسیم می شود.

این گونه نقشه ها برای دادن نشانی بسیار مفید و کاربردی اند.

نقشه های ذهنی (کروکی ها) فاقد مقیاس دقیق اند اما نسبت عرض مسیر های اصلی به عرض مسیر های فرعی تا حدودی در آن رعایت میشود.

کوه نوردان نیز از کروکی(برای عبور از ارتفاعات و جنگل ها استفاده می کنند)


(جغرافیا)

دانشنامه فورتست - سلطان سلیمان قانونی (با شکوه- امپراتوری عثمانی)

  سلطان سلیمان قانونی(باشکوه)  فرزند سلطان سلیم عثمانی در اواخر آوریل 1495 میلادی در ترابوزان به دنیا آمد. او در زمان خود مهمترین حاکم جهان شد که هم بر مسلمانان و هم بر قسمتی از اروپا فرمانروایی میکرد .

 

سلطان سلیمان در سال 1520 یعنی زمانی که بیست سالش بود بر تخت سلطنت امپراتوری عظیم عثمانی تکیه کرد.او فردی با اعتماد به نفس فراوان بوده  به هر کس بر حسب تجربه و قابلیت هایش، مقام و منزلت میداد. او لقب قانونی را بعلت وضع قوانین جدید دریافت نکرده و چون قوانین موجود را نگاشته و بسیار فشرده اجرا میکرد ملقب به قانونی شده بود..

از اولین و مهم ترین اقدامات او فتح مجارستان و محاصره ی شهر وین بود.

همچین وی به ایران حمله کرد و تبریز ، آذربایجان و همدان را(که در حاکمیت صفویان بود) تسخیر نمود. فتح بغداد عراق ، دیگر اقدام او میباشد.

روابط با صفویان

سلیمان با موفقیت با شاه طهماسب پادشاه صفوی جنگید و سپاهیانش تحت فرماندهی صدر اعظم ابراهیم پاشا توانستند، تبریز پایتخت اندوران ایران را فتح نمایند. بعد از آن شاه طهماسب با بهانه قرار دادن پناهنده شدن برادرش به سلطان سلیمان تبریز، نخجوان و وان را تسخیر کرد. بعد از این واقعه سلطان سلیمان قانونی برای بار دوم به ایران حمله نمود. در این حمله نیز وان و تبریز، مجددا تحت حاکمیت عثمانی قرار گرفت. صفویان در سال 1553 دوباره دست به حمله زده و وارد اناطولی شرقی شدند. تا موش بجلو آمده و ارزروم را محاصره کردند. سلطان سلیمان قانونی نیز سومین لشکرکشی خود به ایران را انجام داد. در این لشکرکشی روان ، نخجوان و قره باغ فتح شد. شاه طهماسب چون وضعیت سختی برایش پیش آمده بود، صلح با دولت عثمانی را طلب کرد. قرارداد صلح بین سلطان سلیمان و شاه طهماسب در اماسیا به امضا رسید. این قرار داد به مسئله ایران که از دوران یاووز سلطان سلیم ادامه داشت فیصله داد. اناطولی شرقی، تبریز و بغداد در حاکمیت عثمانیان ماند. قرار داد اماسیا اولین قرار داد رسمی بین امپراطوری عثمانی و ایران است. این قرار داد در عین حال ویژگی اولین صلح دینی در جهان اسلام را دارا میباشد.

سلطان سلیمان قانونی بمدت 46 سال سلطنت کرد. وسعت خاکهای عثمانی را از 6 میلیون 557هزار متر مربع که از پدرش به ارث برده بود، به 14 میلیون 893 هزار متر مربع رسانید. اروپاییان نیز به علت عظمت و قدرت قلمرواش به او لقب باشکوه دادهاند.

سلطان سلیمان قانونی علاقه زیادی به هنر و معماری داشت و حتی خودش شعر نیز می سرود. بنای بیاد ماندنی مسجد سلیمانیه در استانبول از دوران این سلطان بزرگ عثمانی باقی مانده است.



منابع:

http://www.pyragy.blogfa.com

4test  

(تاریخ)

 

 

.

*****

security

ادامه نوشته

دانشنامه فورتست - روان شناسی علمی

علم روان شناسی

علم روان شناسی از سال 1879 میلادی با تاسیس آزمایشگاه روان شناسی در لایپزیک توسط وونت به عنوان یک علم تجربی آغاز به کار کرد.

موضوع مطالعه روان شناسی علمی رفتار و فرآیند های روانی می باشد.

هدف آن "پاسخ به سوال انسان چگونه رفتار می کند؟" است.


(روان شناسی)

دانشنامه فورتست - قصیده

 قصیده

این قالب از نیمه ی قرن سوم -هجری قمری-  در ادبیات فارسی به تقلید از ادبیات عرب پدید آمد.

مضمون های قصیده معمولا مدح، موعظه، وصف طبیعت، مرثیه میباشد.

دوره رواج: قرن سه تا شش

شکل قالب:  قصیده معمولا بیش از 15 بیت است.

                                                         ______@   _____@

______   ______@

______   ______@

______   ______@

______   ______@

______   ______@

  رودکی،عنصری، فرخی سیستانی، انوری، خاقانی، سعدی و ملک الشعرای بهار از قصیده سرایان به نام ادبات فارسی هستند.


(ادبیات فارسی)

دانشنامه فورتست - تغزل

تغزل

مقدمه ی قصیده است با مضامینی چون عشق، یاد جوانی و وصف طبیعت.

تغزّل قصیده بعد ها باعث رواج قالب دیگری به نام غزل شد.



(ادبیات فارسی)

دانشنامه فورتست - تجدید مطلع

تجدید مطلع

تجدید مطلع، آوردن بیت مصرع در میان قصیده را گویند.

 

موارد استفاده: انتقال موضوع و طولانی ساختن قصیده.

فواید: استفاده از قافیه هایی که قبلا در همان قصیده استفاده شده است.



(ادبیات فارسی)

دانشنامه فورتست - تخلص

تخلص

حاوی دو معنی در ادبیات میباشد:

1.به نام شعر شاعر، تخلص می گویند(تخلص شاعری). تخلص در آخرین بیت شعر و گاهی اوقات نیز در بیت ما قبل آخر می آید.

2.بیت رابط میان مقدمه(تغزل) و تنه ی اصلی قصیده را تخلص می گویند.


(ادبیات فارسی)

دانشنامه فورتست - بیت مصّرع

بیت مصرع

بیتی که هر دو قسمت آن(هر دو مصرع آن) قافیه داشته باشند. مصرّع نام دارد.

بیتی مصرّع از سعدی


ای زلف تو هر خمی، کمندی    چشمت به کرشمه، چشم بندی



(ادبیات فارسی)

دانشنامه فورتست - مصراع

مصراع

کمترین مقدار سخن موزون، یک مصراع است و هر بیت شامل دو قسمت میشود که هر یک از آن دو "یک مصراع" نام دارد.

شعر زیر شامل یک بیت و دو مصراع است(از سعدی)


باد است نصیحت رفیقان      واندوه فراق کو الوند


(ادبیات فارسی)

دانشنامه فورتست - قافیه

قافیه

در مصراع یا بیتی که مردّف نیست(فاقد ردیف است) ، آخرین واژه کلمه قافیه است.

قافیه در تاثیر بخشی و زیبایی شعر نقش به سزایی دارد و از مهمترین تاثیرات آن تکمیل وزن است، یعنی آهنگ برخاسته از وزن را تکمیل می کند و در هر بیت مانند نشانه ای پایان یک قسمت و شروع قسمت دیگر را نشان می دهد.

در شعر سنتی فارسی قافیه اجباری است.


(ادبیات فارسی)

فواید:

تاثیر موسیقیایی

تنظیم فکر و احساس شاعر

استحکام بخشیدن به شعر

تداعی معانی

دانشنامه فورتست - بیت

بیت

کمترین مقدار شعر و به عبارت دیگر واحد شعر است.

هر بیت شامل دو قسمت میشود که هر یک از آن دو "یک مصراع" نام دارد.

اگر شاعر مقصود خود را تنها در یک بیت بیان کند، به آن بیت فرد می گویند.

شعر زیر شامل سه بیت است(از سعدی)

ای سروِ بلندِ قامت دوست      وه وه که شمایلت چه نیکوست

در پای لطافت تو میراد       هر سرو سهی که بر لب جوست

مه پاره به بام اگر برآید        که فرق کند که ماه یا اوست؟


(ادبیات فارسی)

راه اندازی سایت فورتست

جستجو در

وبلاگ فورتست:   www.4test.blogfa.com

سایت فورتست:   www.4test.bravesites.com




all right recerved

© فورتست


بلاگ انجمن علمی

سلام

با فرا رسیدن عید نورور

فور تست در صدد افتتاح بلاگ علمی جدید خود است.

آدرس و اخبار تکمیلی موضوع...بـــــــزودی


نوروزتان پیروز، علی قنبری

نمونه سوالات تست فیزیک، مغناطیس

سوالات تست فیزیک، مبحث مغناطیس
ادامه نوشته

کریسمس مبارک!؟

کریسمس مبارک.سال خوبی داشته باشید



[Image]